گیاهانی که در صنعت عطرسازی مورداستفاده قرار می‌گیرند، چه گیاهانی هستند؟

مرکبات و گیاهان معطر در صنعت عطرسازی بسیار کاربرد دارند. هریک از این رایحه ها حس و حال متفاوتی به ما می دهند که ما را شاداب می کنند. در این مقاله سعی کردیم در مورد این ترکیبات که بسیار معروف هستند صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

گیاهانی که در صنعت عطرسازی مورداستفاده قرار می‌گیرند، چه گیاهانی هستند؟
عمومی 7 آذر 1399

عطرها و ادکلن های که استفاده می‌کنیم از ترکیبات متعددی تشکیل‌شده‌اند. همه‌ی رایحه‌ها از یکسری گیاهان معطر و میوه‌ها گرفته می‌شوند. آیا می‌دانید در عطرسازی از چه گیاهانی استفاده می‌شود؟ ترکیب این اسانس‌های معطر چه تأثیری در رایحه‌ی عطرها دارند/ ترکیب درست گیاهان معطر به‌خودی‌خود می‌تواند یک عطر و ادکلن را به یک برند جهانی تبدیل کند. بد نیست جزییات بیشتری در رابطه با ترکیبات خوشبو و بی‌نظیر عطرها بدانید.

گیاهانی که در صنعت عطرسازی استفاده می‌شوند

متخصصان زیادی هستند که تشخیص می‌دهند ترکیب گیاهان معطر چه رایحه را به وجود می‌آورد. آن‌ها چندین گیاه را با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا به بوی خوشایند دست یابند. در ادامه می‌خواهیم پرکاربردترین این گیاهان را به همراه ویژگی‌هایشان به شما معرفی کنیم.

نارنج یا پرتقال:

عطرهای زیادی هستند که از مرکبات در ترکیبات خود استفاده می‌کنند. بوی مرکبات را به‌خوبی در این عطرها حس می‌کنید. نارنج و پرتقال رایحه‌هایی دارند که باعث تند شدن بوی عطر می‌شوند و برای فصل‌های سرد سال مناسب هستند.

بلسان:

این گیاه از بوته‌ی گیاه یا درختی به دست می‌آید که رایحه‌ای شبیه به وانیل دارد. عطر وانیل برای همه ما خوشایند است به همین علت است که در کیک، بستنی و دسر از وانیل استفاده می‌کنیم. بوی خوب آن حس خوبی به ما هدیه می‌دهد.

گل یاسمن:

امروزه عطرهای اروپایی به مقدار زیاد از این گل در ترکیباتشان استفاده می‌کنند. به‌طورکلی بیش از ۷۰ درصد عطرها از گل یاسمن استفاده می‌کنند. عطرها و ادکلن هایی که در ترکیب خود از این گل استفاده می‌کنند دارای قیمت‌های بالایی هستند.

گل سرخ:

گل سرخ یا همان رز قرمز که در مقاله‌های قبلی راجع به آن صحبت کردیم، در رده‌ی اول قرار دارد و در صنعت عطرسازی به‌وفور استفاده می‌شود. هر شخصی از بوییدن آن احساس رضایت می‌کند.

ترنج:

احتمال زیاد بوی ترنج به مشامتان رسیده است، بویی پر از طراوت و تازگی که حس خوبی به شما می‌دهد. بوی ملایم و دلپذیر آن برخی بانوان را شیفته‌ی خودکرده است.

لیمو:

لیمو رایحه‌ای دلپسند دارد که آن را در دسته مرکبات قرار می‌دهد. لیمو در ترکیبات بسیاری از عطرها یافت می‌شود که طرفداران زیادی دارد.

اسطوخودوس:

در مورد کاربرد اسطوخودوس در عطرها صحبت کردیم. در کشورهایی نظیر انگلستان و فرانسه از این گیاه به‌وفور در عطرهای خود استفاده می‌کنند. کشورهای خارجی این گیاه را به‌منزله‌ی استفاده در صنعت عطرسازی، کشت می‌کنند و استفاده می‌نمایند.

گل مریم:

عطر گل مریم را همه ما می‌شناسیم. این گل روحیه‌ی افراد را تقویت می‌کند. بانوان عطرهایی که با این گل ساخته‌شده‌اند دوست دارند.

گل بنفشه:

گل بنفشه هم بوی خوبی دارد و هم قیمت بالایی دارد. جالب است بدانید از نوع مصنوعی آن در عطرسازی استفاده می‌کنند.

وانیل:

عطر وانیل بسیار دلپذیر است. این گیاه معطر به دلیل رایحه‌ی خوشی که دارد در صنعت عطرسازی استفاده می‌شود.

نعناع هندی یا پاتچولی:

پاتچولی از یک کلمه‌ی هندی گرفته‌شده است. در سال ۱۸۸۰ در شال‌ها و پارچه‌های هندی از این گیاه استفاده می‌شد تا بوی خوشی داشته باشند. این گیاه در مناطق آسیایی ازجمله هند، چین، مالزی و اندونزی رشد کند. پاتچولی به دلیل بوی نافذ و معطری که دارد به‌عنوان خوشبوکننده و عطر استفاده می‌شود. روغن پاتچولی برگ‌های گیاه و به‌وسیله‌ی تبخیر استخراج می‌شود. برگ‌ها چند بار در سال برداشت می‌شوند و پس‌ازاین که خشک شدند، برای عصاره گیری از آن‌ها استفاده می‌کنند. از پاتچولی در بسیاری از عطرها استفاده می شود.

قهوه:

قهوه گیاهی تلخ است که معمولاً در ترکیب عطرهای مردانه وجود دارد. بوی قهوه برای بسیاری از افراد دل‌چسب است. بهتر است با عطرهایی که رایحه قهوه دارند آشنا شوید.

گل‌ها و گیاهان معطر بسیاری در صنعت عطرسازی استفاده می‌شوند. ازجمله این گیاهان عبارت‌اند از: گل زنبق، بهارنارنج، باریجه، صمغ لادن و پلومریا. عطرهای معروف از ترکیب چند گیاه معطر استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید از رایحه‌های اصلی بهره‌مند شوید بهتر است از عطرهای مرغوب و باکیفیت استفاده کنید.

اشتراک گذاری این مطلب