عطر و ادکلن چه تأثیراتی مثبت یا منفی بر روی کودکان دارد؟

همه ی ما دوست داریم که از عطر و ادکلن جهت خوشبو شدن خودمان و فضای اطرافمان استفاده کنیم. گاهی والدین برای کودکانشان هم از عطر استفاده می کنند اما در این مقاله می خواهیم در مورد مضرات عطر برای کودکان و نوزادان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

عطر و ادکلن چه تأثیراتی مثبت یا منفی بر روی کودکان دارد؟
عمومی 4 آذر 1399

همه افراد به عطر و ادکلن علاقه دارند. گاهی برای افرادی که در خانه کودک دارند، سؤال پیش می‌آید که آیا استفاده از عطر بر روی کودکان، تأثیرات منفی به‌جای می‌گذارد؟ ما قبلاً در رابطه با حساسیت و آلرژی‌هایی که در هنگام بوییدن عطر، افراد به آن دچار می‌شوند، صحبت کردیم. در ادامه می‌خواهیم بدانیم عطرها چه تأثیراتی روی کودکان دارند.

به‌طورکلی توصیه می‌شود که از عطر برای کودکان استفاده نکنید. عطر شامل مواد معطر متعددی است که از گیاهان معطر گرفته‌شده و با مواد شیمیایی مختلف ترکیب‌شده‌اند. این مواد معطر و شیمیایی تأثیرات منفی بر روی پوست کودکان دارند. ممکن است باعث بروز حساسیت و بیماری‌های پوستی در کودکان شود. بری کودکان از پودرهای خوشبوکننده استفاده می‌شود، اما اگر به استفاده از عطر و ادکلن برای کودکان اصرار دارید، از سلامت کالایی که خریده‌اید، مطمئن شوید. با رعایت نکات بهداشتی و استانداردهای لازم می‌توانید از قرمزی و حساسیت پوست کودک خود جلوگیری کنید.

کودک مبتلابه آلرژی

قبل از هر عملی باید از اینکه کودکتان به عطر و ادکلن حساسیت دارد یا خیر مطلع باشید. اگر کودک شما به آلرژی مبتلا است نباید هیچ‌گونه مواد آرایشی و معطری را در اختیار او قرار دهید. اگر کودک شما آلرژی داشته باشد و در حالت عادی به او عطر اسپری کنید، ممکن است ابتدا متوجه تغییر نشوید اما اگر کودک در معرض نو آفتاب قرار بگیرد، پوستش دچار تاول، سوزش، خارش و قرمزی می‌شود. اگر دوست دارید هرازگاهی به کودکان عطر بزنید، بهتر است روی لباس کودک آن را اسپری کنید نه روی پوست. با این کار کودک دچار حساسیت نمی‌شود.

عطر برای نوزادان

پدرها و مادرها همیشه باید نکات مهم در مورد نوزادان خود را در نظر بگیرند. اگر در خانه نوزاد دارید، اصلاً از عطر و خوشبوکننده به‌خصوص در اتاق‌خوابش پرهیز کنید. پزشکان گفته‌اند که نوزادان از یک محیط استریل و پاکیزه بیرون آمده‌اند و ممکن به مواد شیمیایی و معطر به‌شدت واکنش دهند و دچار مشکلات پوستی و تنفسی شوند. هر چیزی علاوه بر فایده مضرات هم دارد. عطر هم برای بچه‌ها بیشتر از این‌که فایده داشته باشد، مضر است.

اسپری کردن عطر به کودکان

اگر عطر و ادکلن بر روی لباس اسپری شود، موجب آلرژی و حساسیت نمی‌شود. به‌جای اینکه برای کودکان از عطر استفاده کنید بهتر است بهداشت آن‌ها را رعایت کنید تا مشکلی آن‌ها را تهدید نکند. پوست و سیستم تنفسی کودکان و نوزادان بسیار ضعیف و حساس است. عطر، ادکلن، محصولات و کرم‌های مورد برای آن‌ها باید خاص و مورد تائید باشند. البته امروزه برای کودکان هم عطر و ادکلن های مخصوص تولید می‌شود. باید توجه داشته باشید که فقط به نوشته روی آن اطمینان نکنند و به نشان استاندارد و برچسب اعتبار توجه کنید.

اسپری عطر در بارداری

بسیاری از خانم‌ها عادت دارند که همیشه از عطر استفاده کنند. خانم‌های باردار نباید از عطر و ادکلن استفاده کنند. مادران در دوران بارداری، قدرت بویایی‌شان بیشتر می‌شود؛ بنابراین، نسبت به برخی رایحه‌ها حساس می‌شوند. این حساسیت در هنگام استفاده از لوازم‌آرایشی بهداشتی بیشتر می‌شود. اگر حامله هستید، باید بیشتر از قبل در خرید عطر حساسیت نشان دهید. در دوران شیردهی هم بهتر است از عطر استفاده نکنید زیرا نوزاد بوی بدن مادر خود را می‌شناسد و احساس آرامش می‌کند. پس بهتر است از روایح گوناگون استفاده نکنید تا کودک احساس امنیت کند. استفاده از این مواد شیمیایی هورمون‌های بدن کودک را به هم می‌ریزد و باعث احساس تهوع و ناراحتی کودک می‌شود.

در این مقاله در مورد مضرات استفاده از عطر برای کودکان، خانم‌های باردار و شیرده صحبت کردیم. بهتر است حساسیت‌هایی که بر اساس اسپری عطر به وجود می‌آید، اطلاعات کافی داشته باشید و راه‌های پیشگیری از آن‌ها را بدانید.

اشتراک گذاری این مطلب