اولین ادکلن دنیا را میشناسید ؟

قدمت ساخت ادکلن به دوران کهن برمی‌گردد و استفاده از عطر را برای خوشبو کردن بدن به ایرانیان باستان نسبت داده‌اند.اما قدیمی‌ترین کارخانه‌ای که تولیدات عطری را در جهان شروع کرد، قدمتش به 300 سال می‌رسد. از آنجایی که کشورهای فرانسه و ایتالیا برندهای معتبری در زمینه‌ی عطر و ادکلن دارند، اکثرا بر این باورند که اولین عطر در یکی از این کشورها ساخته شده است.

اولین ادکلن دنیا را میشناسید ؟
عمومی 24 آذر 1398

قدمت ساخت ادکلن به دوران کهن برمی‌گردد و استفاده از عطر را برای خوشبو کردن بدن به ایرانیان باستان نسبت داده‌اند.

اما قدیمی‌ترین کارخانه‌ای که تولیدات عطری را در جهان شروع کرد، قدمتش به 300 سال می‌رسد. از آنجایی که کشورهای فرانسه و ایتالیا برندهای معتبری در زمینه‌ی عطر و ادکلن دارند، اکثرا بر این باورند که اولین عطر در یکی از این کشورها ساخته شده است.

 اولین ادکلن دنیا را میشناسید ؟

اولین ادکلن جهان

اما واقعیت این است که در کشور آلمان و در شهر کلن در سال 1709 میلادی اولین کارخانه‌ی تولیدات عطر شروع به فعالیت کرده است.

این شرکت توسط برادران فارینا بنا شد که البته ایتالیایی تبار بودند. اولین عطر به دست آنها و با طراحی خودشان متولد شد. جووانی ماریا فارینا در توصیف اسن عطر می‌گوید:« من عطری را کشف کرده‌ام که صبحهای بهاری ایتالیا را به خاطرم می‌آورد. عطر نرگس کوهی که پس از بارش باران، جانت را جلا می‌دهد. این عطر روح و جان را تازه می‌کند. فارینا بدلیل اینکه ساکن شهر کلن آلمان بود، نام آن را «Eau de Cologne» یعنی «آب شهر کلن» گذاشت.

ادوکلن این شرکت در سراسر دنیا پخش می‌شود و در میان ثروتمندان جهان بسیار محبوب می‌شود. یکی از اشخاصی که از این عطر بسیار استفاده می‌کرده، ناپلئون بوده است.

قسمتی از ساختمان این شرکت امروزه تبدیل به موزه شده است و بازدیدکنندگان نه تنها می‌توانند در مورد این ادوکلن مطالب ارزشمندی را یاد بگیرند، بلکه راجع به زندگی خالق آن نیز اطلاعات خوبی می‌توانند کسب کنند.

به طور مثال جووانی ماریا فارینا پدرخوانده‌ی ژان باپتیست گرنویی عطار نابغه بوده است. از زندگی ژان باپتیست گرنویی یک فیلم تخلیلی به نام «perfume» ساخته‌اند.

این ادوکلن را می‌توان امروزه هم در شیشه‌ی قدیمی‌اش و هم در شکل مدرن آن تهیه کنید. نشان اصل بودن این عطر نقش لاله یی سرخ رنگ و نام یوهان ماریا فرینا روی شیشه آن است.

برای آشنایی بیشتر با ساختار یک عطر پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی هرم بویایی عطر را مطالعه کنید.

اشتراک گذاری این مطلب