چه رایحه هایی احساسات ما را بر می انگیزد ؟

حواس پنجگانه ما پل ارتباطی با دنیای امروزی است. در این میان حس بویایی نقش به سزایی دارد. بخشی از مغز که رایحه و بو را پردازش می‌کند، همان بخشی است که حافظه‌ی افراد در آن شکل گرفته و خاطرات را نگه می‌دارد و معنای واقعی احساسات را تداعی می‌کند.در نتیجه وقتی به رایحه‌ی آشنایی برمی‌خوریم، خاطرات برایمان زنده می‌شوند. اما این رایحه‌ها چگونه با احساسات ما ارتباط برقرار می‌کنند؟

چه رایحه هایی احساسات ما را بر می انگیزد ؟
عمومی 24 آذر 1398

حواس پنجگانه ما پل ارتباطی با دنیای امروزی است. در این میان حس بویایی نقش به سزایی دارد. بخشی از مغز که رایحه و بو را پردازش می‌کند، همان بخشی است که حافظه‌ی افراد در آن شکل گرفته و خاطرات را نگه می‌دارد و معنای واقعی احساسات را تداعی می‌کند.

در نتیجه وقتی به رایحه‌ی آشنایی برمی‌خوریم، خاطرات برایمان زنده می‌شوند. اما این رایحه‌ها چگونه با احساسات ما ارتباط برقرار می‌کنند؟

چه رایحه هایی احساسات ما را بر می انگیزد ؟

بوهای مختلف مخصوصا آنهایی که در دوران خردسالی آنها را تجربه کردیم در حال خوب و بد ما تاثیر فراوان دارند.

تحقیقات زیادی درباره‌ی رابطه‌ی بین حس بویایی و حافظه انجام شده است که در میان آنها آزمایشی جالب در سوئد انجام گرفته است.

در مرحله‌ی اول این آزمایش، بیست رایحه‌ی متفاوت را روی افراد با چشمان بسته تست کردند و از آنها خواستند که احساسات خود را بیان کنند.نکته‌ی جالب توجه این است که در زمانهایی که افراد نتوانستند ماده را تشخیص دهند، از احساسات و خاطراتشان استفاده کرده و درباره‌ی رایحه توضیح می‌دادند.

در مرحله‌ی بعدی همان رایحه‌ها را با تصویرشان به افراد نشان دادند و از آنها خواستند که به شرح احساسات خود بپردازند.

نتیجه‌ای که از آزمایش گرفتند این بود که: هر فردی با رایحه‌ها خاطرات خود را به یاد می‌آورد و بیشتر آنها مربوط به دوران کودکی شخص بودند.

پس بود می‌تواند با احساسات ما ارتباط مستقیم برقرار کرده و پاسخش را نیز دریافت کند.

وقتی که با یک موقعیت جدید یا شخص جدید یا ماجرایی جدید رو به رو می‌شوید، آن لحظه به همراه رایحه‌اش در مغز شما ثبت می‌شود.

حال تصور کنید که برای یک موقعیت خاص می‌خواهید تاثیر خوبی روی یک شخص یا اشخاص مورد نظرتان بگذارید، به طوری که در خاطر آنها ثبت شوید. یکی از چیزهایی که شما را در این هدف کمک می‌کنند، عطرها هستند.

عطرها و ادکلن‌ها به دلیل بوی خاصشان که همیشه ترکیبی از چندین رایحه‌ است، در برقراری ارتباط موثر بسیار کارآمد هستند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی انواع رایحه‌ی در عطرها را مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری این مطلب