هرم بویایی عطر چیست ؟

هرم بویایی عطر چیست ؟
عمومی 24 آذر 1398

فرمول ساخت عطرها مخصوصا عطرهای برندهای مشهور همیشه به طور محرمانه حفظ می‌شود. البته معمولا مواد به کار رفته در آنها را آشکار می‌کنند ولی نحوه‌ی ساخت آنها همیشه برای هر شرکتی مانند یک راز باقی می‌ماند و هر عطر از هرم بویایی عطر ها پیروی می‌کند.

عطر مانند موسیقی دارای نت است و این نتها ساختار عطر را تشکیل می‌دهند و آن را برای ما تبدیل به یک محصول محبوب می‌کنند.

هرم بویایی عطر ها

طراحی یک عطر بر اساس سبکی خاص به نام هرم بویایی انجام می‌شود. در تولید عطر با استفاده از این روش، عطر شامل رایحه‌ی اولیه، رایحه‌ی میانی و رایحه‌ی پایه می‌شود.

مواد مختلفی با در کنار هم ترکیب می‌شوند تا در این هرم یک عطر با رایحه‌ی خوش را بسازند.

با اولین اسپری عطر، رایحه‌ی آغازین به مشام ما می‌رسد، که در سر هرم قرار می‌گیرد. در رایحه‌های اولیه اکثرا از ترکیبات سبک با غلظت کم استفاده می‌کنند. بیشتر روایحی که در نت‌های آغازین استفاده می‌شود، میوه‌ها هستند. نظیر: ماندارین، ترنج، لیمو ترش و حتی میوه‌های استوایی.

نت اولیه در انتخاب یک عطر بسیار تاثیر گذار است. چون در انتخاب ابتدا بوی آنها به مشام می‌رسد و ماندگاری آنها بین چند دقیقه تا دو ساعت خواهد بود.

پس از کمرنگ شدن رایحه‌ی آغازین، نت میانی آشکار می‌شود. موادی که در رایحه‌ی میانی استفاده می‌شود، از ترکیبات گلی میوه‌ای و یا ادویه‌ای است و زمان ماندگاری آنها نیز بسته به غلظت مواد تا حدود سه ساعت ماندگاری دارد.

رایحه‌ی پایانی یا همان نت پایه زمینه‌ی اصلی یک را تشکیل می‌دهد. و ماندگارترین بخش عطر می‌باشد که در آخرین طبقه‌ی هرم قرار می‌گیرد.

برای طراحی این نت موادی را استفاده می‌کنند که ماندگاری زیادی داشته باشند و همچنین بیشتر رایحه‌های چوبی را در ترکیبات قرار می‌دهند.

طبقات اولیه و ثانویه‌ی هرم بویایی عطر تحت تاثیر رایحه‌ی پایه است. و این ترکیب برای اولین بار روی پوست انسان صورت می‌گیرد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی رایحه‌ها می‌توانید مقاله‌ی انواع رایحه در عطرها را مطالعه بفرمایید.

 

 

اشتراک گذاری این مطلب