عطرها و تاثیر درصد اسانس روغنی تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها چیست

مواد تشکیل‌دهنده‌ی عطرها روغن معطر خالص، الکل و گاهی آب است. در این مقاله میزان ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی هر عطر را بررسی می‌کنیم. این ترکیبات میزان ماندگاری و غلظت عطر را معین می کنند. قبل از خرید عطر بهتر است در خصوص این نکات اطلاعاتی داشته باشیم.

عطرها و تاثیر درصد اسانس روغنی تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها چیست
عمومی 20 مهر 1399

درصد اسانس های روغنی عطرها با هم متفاوت هستند. شرکت‌های اصلی تولید عطر در کشورهایی ازجمله فرانسه، آلمان، سوئیس، اسپانیا، هلند و انگلستان قرار دارند. اما عطر در ابتدا در ایران، مصر، هند و چین به وجود آمد. عطرها از ترکیب چند ماده تشکیل می‌شوند. یک عطر مرغوب را می‌توان از درصد الکل آن شناسایی کرد، هرچه عطر خالص‌تر و مرغوب‌تر باشد، گران‌تر است. علاوه بر الکل: اسانس، ترکیبات معطر غلظت عطرها و اودکلن‌ها باهم متفاوت‌اند و در ماندگاری آن تأثیر به سزایی دارد. روغن‌های معطری که در ساخت عطر از آن استفاده می‌کنند از تقطیر گل‌ها، علف‌ها و گیاهان به دست می‌آیند.علاوه بر تقطیر راه دیگری نیز وجود دارد، ازگل‌ها عصاره گیری می‌کنند، مواد معطر به داخل موم جذب می‌شوند. سپس روغن بدبو را با الکل از آن جدا می‌کنند. علاوه بر این مواد از مواد شیمیایی معطر هم استفاده می‌شود. عطرها از ۷۸٪ تا ۹۵٪ الکل طبیعی دارند که با اسانس روغنی ترکیب می‌شوند. حال به دسته‌بندی عطرها می‌پردازیم. این دسته‌بندی با توجه به میزان اسانس روغنی و الکل انجام‌شده است.

پرفیوم هاPerfumes

این دسته عطرها جز‌ء بادوام‌ترین و بهترین‌ها هستند. ۲۲ تا ۴۰٪ اسانس روغنی در آن به‌کاربرده می‌شود. و جزء گران‌ترین عطرها هستند.

پرفیوم مردانه بولگاری Bvlgari Aqva pour Homme

پرفیوم مردانه بولگاری رایحه‌ای شیرین و خنک دارد. نت ابتدایی آن برگ درخت نارنج و پرتقال، نت میانی جلبک دریایی و گل پنبه، نت پایه عنبر، گیاه پانچولی و گل مریمی هستند.

ادوپرفیوم Eau de perfume

در دسته‌ی دوم قرار می‌گیرند. بعد از پرفیوم ها جزء بهترین‌ها هستند. درصد اسانس روغنی آن‌ها ۱۵ تا ۲۱٪ هست. ماندگاری آن‌ها کمتر از پرفیوم ها است.

ادوپرفیوم زنانه لانکوم Tresor Midnight Rose

عطر ادوپرفیوم زنانه لانکوم ، زنانه و دارای رایحه‌ای گرم، شیرین و تند است. نت ابتدایی آن گل رز و تمشک، نت میانی گل یاسمین، گل صدتومانی، برگ مو و فلفل صورتی، نت پایه وانیل، مشک و چوب سدر است. این عطر تولید کشور فرانسه هست.

ادوتویلت Eau de Toilette

اسانس روغنی در این دسته ۶ تا ۱۴٪ هست. ماندگاری آن‌ها کمتر از ادوپرفیوم هاست. بوی آن‌ها به‌طور متوسط به مشام می‌رسد. با اسپری کردن آن روی مچ و محل‌هایی که دارای نبض است می‌توان بوی آن را تا ۴۸ ساعت حفظ کرد.

ادوتویلت مردانه لالیک Encre noire

لقب سلطنتی شایسته‌ی عطر ادوتویلت مردانه لالیک است. برای مردان امروزی و مدرن بهترین انتخاب است. رایحه‌ای تلخ و گرم دارد. نت آغازین آن چوب درخت سرو، نت میانی علف وتیور و نت پایانی آن از مشک و چوب کشمیر ساخته‌شده‌اند.

اوفرش ها Eau fraiche

این دسته جزء رقیق‌ترین دسته‌ی عطرها هستند که تنها ۳٪ اسانس روغنی دارند. این گروه از عطرها ماندگاری ضعیف و ملایمی دارند. باید آن را به همراه داشته باشید تا بتوانید آن را پس از ساعتی تجدید کنید.

اودکلن‌ها Eau de cologne

۱ تا ۵٪ روغن معطر دارند. برای مردان قابل‌استفاده است و ماندگاری پایین‌تری دارند.

بسیاری از افراد قبل از خرید به ماندگاری، بو، غلظت و الکل موجود در عطر توجه می‌کنند. برای مهمانی‌ها و مجالس خاص بهتر است از پرفیوم ها استفاده کنید زیرا ماندگاری بالایی دارند و نیاز به تجدید ندارند. برای مصارف روزانه و در محل کار از ادوپرفیوم و ادوتویلت ها استفاده کنید که هم ملایم هستند و هم قیمت پایین‌تری دارند. می‌توانید از چند نوع از آن‌ها تهیه کنید تا در هر شرایط از آن‌ها استفاده کنید.

اشتراک گذاری این مطلب