انواع رایحه ی عطر ها

انواع رایحه ی عطر ها
عمومی 23 آذر 1398

اگر فیلم پرفیوم را دیده باشید، استاد عطرسازی به شاگردش در مورد چگونگی ساخت عطرها می‌گوید که هر عطر از سه جز ساخته می‌شود. نت اولیه که با اولین استشمام بویش به دماغتان می‌رسد و مدت کوتاهی ماندگار است. سپس نت میانی یا پایه که رایحه‌ی اصلی عطر را نمایان می‌کند که مدت طولانی می‌ماند و آرام آرام جای خود را به نت پایانی که جز سوم آن است، می‌دهد و سپس با نت آخر بوی عطر نیز پاک شده و پایان می‌یابد. اما این نت‌ها چه هستند؟ مواد تشکیل دهنده‌ی آنها چیست؟ چگونه این ترکیبات کنار هم عطرهای فوق‌العاده‌ای را برای ما می‌سازند؟چه رایحه هایی احساسات ما را بر می انگیزد ؟

گروه بویایی میوه‌ای

عطرهایی با رایحه‌ی شیرین، معتدل، گرم، خنک در این دسته قرار می‌گیرند. در این گروه، عصاره‌ی میوه‌های مختلف از جمله ترنج، پرتقال ماندارین، گریپ فروت، آناناس و … بسته به طبع گرم یا سرد عطر را باهم مخلوط کرده و رایحه‌ای دلپذیر پدید می‌آورند. معمولا ترکیبات میوه‌ای در نتهای اولیه استفاده می‌شوند.

گروه بویایی گلی

عصاره‌ی گلهای مختلف و خوشبو برای ساخت عطرهای زنانه مخصوصا با طبع ملایم و حساس کاربرد دارد، از جمله گلهای معروف در تولید عطر می‌توان گل زیبای رز، عصاره‌ی بنفشه، گل سوسن و گل یاس را نام برد. از رایحه‌ی گلی بیشتر اوقات در نت دوم استفاده می‌شود.

گروه رایحه های چوبی

عصاره‌ی چوبها و درختها و درختچه‌های عطرآگین نظیر چوب صندل، گیاه پاتچولی، چوب درخت چنار و خس خس در این گروه قرار گرفته و در نتهای آخر خودنمایی می‌کنند.

گروه روایح شرقی

این گروه هرآنچه که نامی‌ از مشرق زمین را داشته باشد، شامل می‌شود. از ادویه‌های تند نعناع هندی، دارچین گرفته تا مشک و عنبر و کهربای شرقی و همچنین عطر خوش زعفران را در بر می‌گیرد. این ترکیبات معمولا در نتهای میانی و پایه‌ی اصلی قرار می‌گیرند و اما در نتهای پایانی نیز بسته به سلیقه‌ی عطار استفاده می‌شوند.

این چند گروه از روایح اصلی و متداول هستند، البته که روایح فانتزی و مدرن نیز که بسته به مد و سلیقه‌ی روز در حال تغییر هستند مانند رایحه‌ی شیر، نسکافه و شکلات، پاستیلی یا بوی چرم را نیز می‌توان به آنها اضافه کرد.

اشتراک گذاری این مطلب