از چه علائمی متوجه شویم که به عطرها و ادکلن ها حساسیت داریم؟

بعضی از افراد ممکن است به رایحه عطرها و ادکلن ها حساسیت داشته باشند. در این مقاله سعی داریم نشانه ها، راه های پیشگیری و درمان حساسیت ها را با هم بررسی کنیم. با انتخاب عطرهای مناسب می توانیم از این اتفاق ها جلوگیری کنیم.

از چه علائمی متوجه شویم که به عطرها و ادکلن ها حساسیت داریم؟
عمومی 2 آذر 1399

آیا می‌دانستید حساسیت به عطر و ادکلن دومین نوع حساسیت در دنیا و رایج‌ترین نوع است. بدن به برخی مواد معطر حساسیت نشان می‌دهد. حساسیت داشتن به عطر برای بعضی افراد می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بهتر است انواع آن را بدانیم تا در مواقع ضروری از پس آن بربیاییم. عکس‌العمل هر فرد به هر عطر متفاوت است؛ اما مواردی هستند که بسیار متداول هستند. در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.

با استشمام بوی عطر دچار سردرد شدید یا خفیف می‌شوید. پوستتان شروع به خارش می‌کند، دچار عطسه، سرفه و یا آبریزش بینی می‌شوید، احساس خستگی می‌کنید، به‌خوبی نمی‌توانید نفس بکشید، چشمانتان دچار خارش و قرمزی می‌شوند، حالت تهوع، ورم صورت، سوزش قفسه سینه این علائم نشان‌دهنده‌ی حساسیت شما به عطر است.

افرادی که میگرن دارند اگر رایحه‌های معطر شدید استشمام کنند، دچار حمله میگرنی خواهند شد و اذیت می‌شوند. یکی از حساسیت‌هایی که بیشتر از همه ممکن است اتفاق بیفتد، حساسیت پوست است. زمانی که عطر باپوست برخورد می‌کند واکنش می‌دهد و ممکن است سیستم عصبی در پاسخ به واکنش باعث خارش و قرمزی پوست شود. افرادی که به یک عطر حساسیت پوستی نشان می‌دهند، تنگی نفس و چشم‌درد را هم تجربه خواهند کرد.

عطرها و ادکلن‌ها از ترکیبات مختلفی تشکیل‌شده‌اند. حدود ۱۴ ماده شیمیایی باهم مخلوط می‌شوند تا یک عطر ساخته شود؛ بنابراین ممکن به برخی از این مواد شیمیایی حساسیت داشته باشید. علائم ناشی از حساسیت به این ترکیب‌ها می‌تواند خفیف و یا شدید باشد. یکی از عواملی که باعث این حساسیت‌ها می‌شود این است که مواد شیمیایی داخل عطر به‌آسانی اکسید می‌شوند.

در ساخت عطر از ماده‌ای به نام لینالول استفاده می‌شود. این ماده به‌عنوان حلال در صنعت عطرسازی استفاده می‌شود. این ماده در صنعت عطر بسیار کاربرد دارد و در صورت برخورد با هوا امکان بروز آلرژی را افزایش می‌دهد. این ماده حتی برای انسان هم مضر است و مواد سمی تولید می‌کند.

برای این‌که از بروز آلرژی جلوگیری کنید تعدادی راهکار به شما پیشنهاد می‌کنیم. قبل از خرید عطر کمی از عطر را روی پوست دست خود اسپری کنید و آن را ببویید. اگر پس از مدت کوتاهی علائمی نداشتید با خیال راحت عطر را خریداری کنید. راه دیگر این است که ترکیبات عطر را به‌خوبی بشناسید و آن را مطالعه کنید سپس با پزشک مشورت کنید تا متوجه شوید بدن شما به کدام رایحه‌ها حساسیت دارد. راه دیگری هم هست اگر فرد بسیار حساسی هستید می‌توانید مصرف عطر خود را کاهش دهید.

حال می‌خواهیم بدانیم درمان این آلرژی‌ها به چه صورت است. یکی از راه‌ها این است که اگر حساسیت روی پوست به وجود آمد در همان لحظات اولیه روی آن کرم مرطوب‌کننده بزنید. وقتی کرم می‌زنید یک‌لایه محافظ ایجاد می‌کند که اجازه نمی‌دهد لایه‌های زیرین بیشتر آسیب ببینند. هر چه لایه ضخیم‌تر باشد تأثیر آن بیشتر است. اگر کرم مرطوب‌کننده کافی نبود به پزشک مراجعه کنید و کرم قوی‌تر بگیرید. اگر آبریزش بینی یا خارش داشتید می‌توانید از آنی هیستامین استفاده کنید. این موضوع به عطرهای اصل و فیک هم مربوط می‌شود. عطرهای فیک بیشتر باعث حساسیت می‌شوند. پس قبل از خرید بهتر است از یک محل مطمئن عطر تهیه کنید.

در این مقاله راجع به عطر و حساسیت‌هایی که ممکن است در افراد به وجود بیاورد صحبت کردیم. خرید عطر قبل از هر چیز به این نیاز دارد که روحیات و حساسیت‌های خود را بشناسیم. برای خواندن مقالات بیشتر و اطلاعات راجع به عطرها به سایت ولتوس مراجعه کنید. تا با خیال راحت یک خرید مطمئن داشته باشید.

اشتراک گذاری این مطلب