آیا امکان دارد که عطر، فاسد شود؟

استفاده از عطر و ادکلن به عنوان یکی از مهمترین کارهای روزانه تبدیل شده است. همه ی ما به عطرمان علاقه داریم و از آسب دیدن آن ناراحت می شویم. از چه طریقی می توانیم متوجه شویم که ادکلن مورد استفاده مان فاسد شده است؟ با ما همراه باشید.

آیا امکان دارد که عطر، فاسد شود؟
عمومی 7 دی 1399

امروزه، استفاده از عطر و ادکلن برای همه‌ی ما به کاری روزمره تبدیل‌شده است. همه افراد دوست دارند که در مکان‌های اجتماعی، رایحه‌ای خوش داشته باشد. همیشه امکان دارد برای ما سؤالاتی پیش بیاید. این‌که آیا عطر فاسد می‌شود؟ از کجا متوجه شویم که عطرمان خراب‌شده است؟ تغییر رنگ و بوی عطر نشان از خراب شدن آن است؟ اگر تاریخ انقضای عطر به پایان رسیده باشد، عطر را باز نکرده باشیم بازهم امکان دارد فاسد شود؟ بدون شک اگر از یک عطر برای مدت طولانی استفاده کرده باشید، متوجه تغییراتی در آن می‌شوید که ممکن است شمارا نگران کند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد تغییراتی که یک عطر با آن مواجه می‌شود، صحبت کنیم.

در رابطه با این سؤال که آیا عطر و ادکلن خراب می‌شود؟ باید بگوییم: بله. ماندگاری آن‌ها به ترکیبات شیمیایی‌شان بستگی دارد. بعضی عطرها بر روی جعبه‌شان، تاریخ انقضا دارند؛ اما بعضی دیگر، تاریخ انقضا ندارند و از یک تا ده سال قابل‌استفاده هستند. میانگین ماندگاری عطر از سه تا پنج سال است. زمانی که عطر را آنباکس می‌کنید و برای اولین بار اسپری می‌کنید، هوا به داخل عطر نفوذ می‌کند. درنتیجه تا سه سال باید مصرف شود. عطرهایی که نت انتهایی آن‌ها سنگین است، ماندگاری و دوام بیشتری دارند. بعضی‌ها عطر را با شراب مقایسه می‌کنند و می‌گویند با افزایش سن بهتر می‌شود. رایحه‌هایی چون گیاه پاتچولی و کهربا جزء رایحه‌های سنگین هستند. رایحه‌های سبک و شیرین مانند; مرکبات، گل و نت‌های سبز دوام چندانی ندارند.

به‌طورکلی، عطر خراب می‌شود. مهم است که از این امر باخبر شویم و از عطر فاسد استفاده نکنیم، چون ممکن است تبعات منفی به همراه داشته باشد. اگر عطر فاسد شده باشد و از آن استفاده کنید، ممکن است دچار سوزش و خارش‌های پوستی شوید. اگر عطری دارید که سال‌ها از خرید آن گذشته است، بهتر است قبل از استفاده آن را تست کنید.

تشخیص عطر خراب‌شده

روش‌هایی وجود دارد که به ما کمک می‌کند تا بفهمیم عطرمان فاسد شده یا خیر. با بررسی رایحه، رنگ ظاهری و تاریخ انقضا می‌توانیم متوجه این موضوع شویم.

بررسی رایحه‌ی عطر

یکی از آسان‌ترین و متداول‌ترین تشخیص‌ها، بررسی رایحه عطر است. عطر اگر فاسد شده باشد، بوی نامطبوعی از خود ساطع می‌کند که دیگر مانند اوایل لذت‌بخش نیست. اگر از آن‌ها استفاده کنیم بدنمان حساسیت می‌کند. اگر عطر شما بوی سرکه بدهد یا غلظت آن تغییر کرده باشد یعنی تاریخ آن منقضی شده است. بعضی از ادکلن ها در ترکیبات خود روغن‌های گیاهی دارند که هر چه این روغن و چربی کمتر باشد، دوام عطر بیشتر می‌شود. با یک آزماش ساده می‌توانیم تشخیص دهیم عطرمان قابل‌استفاده هست یا خیر.

ظاهر ادکلن را چک کنید

دومین روش این است که به رنگ عطر توجه کنیم. اگر عطری که دارید نسبت به‌روز اول، تیره‌تر و کدرتر شده است به معنای این است که خراب‌شده است. طی مدتی الکل موجود در عطر، تبخیر می‌شود و مایع عطر نسبت به‌روز اول، کمتر می‌شود.

تاریخ انقضای ادکلن

برخی عطرها، تاریخ انقضا دارند؛ که از زمانی که عطر را باز می‌کنید، زمان آن آغاز می‌شود. تاریخ انقضا یا PAO روی جعبه قابل‌مشاهده است. شماره‌ها و بارکدهای متعددی روی عطر چاپ می‌شود. اینکه بدانید، کدام شماره را جستجو کنید تا تاریخ انقضا مشخص شود، مهم است.

به‌طورکلی، اگر عطر شما رایحه و رنگش مانند روز اول است، با یک تست کوچک می‌توانید از آن استفاده کنید. شرایط نگه‌داری از عطر هم بسیار مهم است. اینکه عطر و ادکلن خود را در یک محل خشک و خنک و به‌دوراز خورشید نگه‌داری کنید، به ماندگاری عطر شما کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال آن‌ها را می‌توانید در کشوی میز اتاق‌خوابتان نگه‌داری کنید. در این مقاله سعی کردیم در مورد یکی از سؤال‌های پیش‌آمده صحبت کنیم. امیدواریم که لذت برده باشید.

اشتراک گذاری این مطلب